szukaj |
wizytówki |
ogłoszenia |
pojazdy |
ładunki |
moje konto |
Aktualności ITD |
BTM informuje |
|
Reklama |
|
W jaki sposób wynagradzać kierowców? |
Jakość usług transportowych w dużej mierze zależy od umiejętności zatrudnionych kierowców. Najczęstszą chyba przyczyną problemów ze sprawnym wykonywaniem kolejnych zleceń transportowych są właśnie niedociągnięcia ze strony kierowców – nieostrożna jazda, opóźnienia w przewozie, braki w dokumentacji itp. Dlatego też tak ważne dla firm przewozowych powinno być przykładanie należytej wagi do zatrudniania odpowiedniej kadry kierowców. Brak rąk do kierownicy Tymczasem w branży transportowej coraz bardziej odczuwalny staje się brak wykwalifikowanej kadry kierowców zawodowych. Z powodu masowych wyjazdów do pracy za granicą doszło wręcz do sytuacji, że szansę na sukces rynkowy mają przede wszystkim te firmy transportowe, które potrafią zapewnić sobie szeroką kadrę doświadczonych kierowców. Nie może to jednak odbywać się za wszelką cenę, nie bacząc na umiejętności i doświadczenie zatrudnianych osób, skoro powoduje to spadek jakości świadczonych usług. Coraz wyższe płace Najważniejszym argumentem polskich firm przewozowych walczących o kierowców jest zaoferowanie im odpowiednio wysokich pensji. W zasadzie głównie ten argument może skłonić kierowców do pozostania w kraju. Jednocześnie jednak przewoźnicy chcą zagwarantować sobie możliwość wpływania na wysokość płac, jakie otrzymują poszczególni kierowcy. Oczywiście najwyższe wynagrodzenia powinny otrzymywać najlepsi i najbardziej doświadczeni kierowcy, wykonujący pracę na najtrudniejszych trasach. Dlatego też tak istotna jest znajomość przepisów regulujących dopuszczalne sposoby wynagradzania kierowców. Sposoby te są uzależnione przede wszystkim od podstawy zatrudnienia kierowców. Nie ma w tej mierze szczegółowych statystyk, jednak najczęściej zawodowi kierowcy posiadają umowę o pracę albo prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Umowa o pracę W sytuacji gdy zawodowy kierowca wykonuje swoją pracę na podstawie umowy o pracę, jego sytuacja odnośnie wynagrodzenia zasadniczo nie różni się od innych szeregowych pracowników. Najczęściej w umowie o pracę strony sztywno określają miesięczne wynagrodzenie pracownika, np. w kwocie 4.000 zł brutto. Wówczas kierowcy należy się tak określone wynagrodzenie niezależnie od tego, ile w danym miesiącu wykonał kursów, czy przez cały miesiąc był w trasie, czy też z powodu np. braku zleceń miał przestój (wystarczy, aby kierowca był gotów do świadczenia pracy). Premie Strony umowy o pracę mają jednak dość daleko idącą swobodę w zakresie określania dodatkowych elementów wynagrodzenia. Niektórzy przewoźnicy, chcąc bardziej uzależnić wysokość wynagrodzenia kierowcy od jakości jego pracy, rzetelności, terminowości, przestrzegania norm zużycia paliwa itp., wprowadzają do umów o pracę różnego rodzaju premie. W takich przypadkach trzeba tylko pamiętać, aby pensja zasadnicza (gwarantowana) wynosiła co najmniej tyle, ile aktualne minimalne wynagrodzenie za pracę (od 1 stycznia 2007 r. jest to kwota 936 zł). Potwierdza to wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 12 lipca 2005 r., w którym stwierdzono, że obligatoryjnym elementem wynagrodzenia za pracę jest wynagrodzenie zasadnicze, natomiast inne, dodatkowe składniki wynagrodzenia, wynikają m.in. z woli stron zawierających umowy o pracę (III APa 89/05). Premie takie mogą mieć charakter wyłącznie uznaniowy (wówczas to przewoźnik jednostronnie decyduje, czy przyznać premię czy też nie), bądź obligatoryjny (wówczas przy spełnieniu wskazanych w umowie przesłanek kierowcy należy się premia i może jej dochodzić nawet przed sądem pracy). Zawsze trzeba więc wyraźnie określić, czy premia jest uznaniowa czy też obligatoryjna, dzięki czemu unikniemy niepotrzebnego sporu w sądzie pracy. Określając premie obligatoryjne warto też bardzo dokładnie określić przesłanki ich przyznania oraz wysokość, dzięki czemu będzie jasność kiedy premia się należy, a kiedy nie. Samozatrudnieni kierowcy W sytuacji gdy kierowcy prowadzą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i świadczą na rzecz firmy przewozowej usługi kierowania pojazdami, strony mają w zasadzie daleko idącą dowolność co do sposobu określenia wynagrodzenia kierowcy. W zawartej cywilnoprawnej umowie o współpracy strony określają, czy kierowca otrzymuje co miesiąc sztywno określoną kwotę na podstawie wystawionej faktury VAT, czy też kierowca otrzymuje wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr, albo np. określoną część przewoźnego (frachtu), który otrzymuje za dany przewóz firma przewozowa. Często strony przewidują również tzw. postojowe, a więc kwoty należne kierowcy w przypadku braku zleceń, bądź też wynagrodzenie za świadczenie innych usług niż kierowanie pojazdem (np. sprzątanie pojazdu, ładunek i wyładunek towarów). Określając wynagrodzenie kierowcy warto wskazać, czy wskazana kwota jest kwotą brutto (zawiera podatek od towarów i usług) czy też netto (bez podatku VAT). Jeżeli strony nic nie wskażą w umowie, zgodnie z art. 3 ustawy o cenach będzie to kwota brutto, a więc już zawierająca podatek VAT (kierowca otrzyma więc ostatecznie mniej). Zatrudniając kierowców prowadzących samodzielną działalność gospodarczą trzeba pamiętać o ryzyku, które wiąże się z ewentualnymi zarzutami różnego rodzaju kontroli. Otóż istnieje ryzyko, że np. Inspekcja Pracy ustali, że zatrudnianie kierowców w danym przypadku stanowi obejście przepisów prawa pracy. Co gorsza, nowe przepisy podatkowe obowiązujące od 1 stycznia 2007 r. w pewnych sytuacjach w ogóle wykluczają samozatrudnienie (wówczas zaliczki na podatek oraz składki na ubezpieczenie społeczne obciążają firmę przewozową, a nie kierowcę, a kierowcy odpada możliwość wyboru liniowego 19 % podatku). Co z kilometrówką Najprostszym i najczęściej stosowanym przez firmy przewozowe elementem pozwalającym na uzależnienie wysokości płacy od wykonanej pracy jest wprowadzenie tzw. kilometrówki. Oznacza to, że wynagrodzenie kierowcy prowadzącego działalność gospodarczą jest uzależnione wyłącznie od liczby przejechanych w danym miesiącu kilometrów. Jest to najprostszy sposób określenia wynagrodzenia kierowcy, łatwo bowiem wyliczyć wysokość wynagrodzenia i jednocześnie wprost uzależnia wysokość wynagrodzenia od ilości wykonanej pracy. Wystarczy, że w umowie strony wskażą stawkę za przejechany kilometr. Kilometrówkę stosują również niektórzy przewoźnicy zatrudniający kierowców na podstawie umowy o pracę, przede wszystkim w formie dodatkowych premii (kierowca otrzymuje premię za każdy kilometr przejechany ponad określony miesięczny limit). Zakaz kilometrówki? Stosując kilometrówkę należy jednak mieć świadomość, że nie zawsze jest ona dopuszczalna. Ustawodawca nie może bowiem dopuścić do sytuacji, gdy kierowca, kierując się chęcią zarobienia jak największej kwoty, jeździł przez zbyt długi czas, nie zważając na wymagane przerwy. Zgodnie z art. 26 ustawy o czasie pracy kierowców (ma ona zastosowanie do kierowców pracujących na podstawie umowy o pracę) warunki wynagradzania kierowców nie mogą przewidywać składników wynagrodzenia, których wysokość jest uzależniona od liczby przejechanych kilometrów lub ilości przewiezionego ładunku, jeżeli ich stosowanie wpłynęłoby na pogorszenie bezpieczeństwa jazdy. Do samozatrudnionych kierowców zastosowanie ma unijne rozporządzenie nr 3820/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. Zawiera ono przepis podobny do tego z polskiej ustawy. Zgodnie bowiem z art. 10 tego rozporządzenia wynagrodzenie kierowców za przebytą odległość i/lub ilość przewiezionego ładunku, nawet w formie premii lub dodatku do wynagrodzenia, jest zabroniona, chyba że wypłaty są tego rodzaju, iż nie zagrożą bezpieczeństwu na drodze. W dniu 11 kwietnia 2007 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie (WE) nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r., które zastąpi obecne. Wprowadzi ono bardzo podobny przepis, zabraniający stosowania kilometrówki jeżeli może to zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń przepisów rozporządzenia (art. 10). Jak widać z powyższych przepisów, zasadą jest zakaz wprowadzania „kilometrówki”. Przepisy dopuszczają jednak wyjątek w sytuacjach, gdy wprowadzenie kilometrówki nie spowoduje zagrożenia na drodze ani nie będzie zachęcać do zbyt długiego prowadzenia pojazdu. Wadą tych przepisów jest brak definicji tych pojęć, co powoduje niepewność co do stosowania prawa. Robert Walczak – prawnik w Kancelarii Prawnej Myszkowski & Walczak w Poznaniu, specjalista prawa transportowego |
Dodano: 2007-01-27 21:01:29 |
O transporcie (1717) |
nr | foto | artykuł | dodano | ||
1 | Uwaga na stare wersje Androida i iOS - koniec wsparcia e-Toll W związku z informacją MF trzeba do końca stycznia zaktualizować minimalną wersję systemu operacyjnego Android oraz iOS dla aplikacji e-TOLL PL oraz e-TOLL PL BILET. Od 31 stycznia 2023 r. zakończone będzie wsparcie techniczne dla tych aplikacji zainstalowanych na urządzeniach z systemem operacyjnym Android poniżej wersji 8.0. oraz iOS poniżej wersji 14. | 2023-01-13 11:01:04 | |||
2 | Nowy kalendarz już jest Właśnie udostępniliśmy nowy kalendarz, ze świętami publicznymi w Krajach Europejskich. Prosimy pamiętać, że pomimo, że bardzo staraliśmy się nie popełnić pomyłki, jest ona możliwa proszę więc traktować ten kalendarz jako wskazówkę nie zaś źródło absolutnie pewnej informacji. | 2022-12-28 16:12:45 | |||
3 | W Korczowej dodano pas dla pustych ciężarówek z Ukrainy Na skutek protestu przewoźników Straż Graniczna zdecydowała się na usprawnienie ruchu na przejściu w Korczowej poprzez dodanie pasa odpraw dla pustych ciężarówek wracających z Ukrainy | 2022-09-12 19:09:43 | |||
4 | Liczenie ruchu na drogach wojewódzkich GDDKiA opublikowała wyniki pomiarów na drogach wojewódzkich, przeprowadzonych przez poszczególnych zarządców dróg wojewódzkich zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez GDDKiA. | 2022-01-14 14:01:48 | |||
5 | S19 trochę dłuższa Od świąt Bożego Narodzenia droga ekspresowa S19 jest dłuższa o 8 kilometrów. Do ruchu oddano odcinek pomiędzy węzłami Łowisko a Sokołów Małopolski Północ. W rezultacie w Podkarpackiem kierowcy mają już do dyspozycji bez mała 76 kilometrów szlaku Via Carpatia, z których 45 oddalno w bieżącym roku. | 2021-12-29 12:12:32 | |||
6 | Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i Do siego roku Wszystkiego dobrego wszystkim użytkownikom serwisu: A przede wszystkim Spokojnych rodzinnych Świąt Bożego Narodzenia i zupełnie innego, lepszego Nowego roku życzy cały zespół eSpedytor.pl | 2021-12-24 13:12:55 | |||
7 | Już jest. Kalendarz na 2022 Wiemy z Waszych maili, że czekacie na to - kalendarz świąt narodowych w krajach europejskich. No to właśnie dodaliśmy go do strony! | 2021-12-21 14:12:44 | |||
8 | Uwaga na zły kierunek W kilku miejscach, przy drogach szybkiego ruchu zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, zostały ustawione charakterystyczne tablice informacyjne z ostrzeżeniem przed wjazdem pod prąd. To początek naszych działań. Analizujemy wszystkie potencjalne miejsca, a w pierwszej kolejności tablice pojawią się tam, gdzie kierowcy wjeżdżają pod prąd na drogę szybkiego ruchu. | 2021-07-26 13:07:24 | |||
9 | Rejestracja w systemie e-TOLL Ministerstwo Finansów uruchamia rejestrację w systemie e-TOLL oraz Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta. Rejestracja jest krótkim i intuicyjnym procesem, który można przeprowadzić całkowicie online. Kolejnym etapem wdrożenia nowego systemu, będzie uruchomienie w czerwcu br. poboru opłat w systemie e-TOLL. | 2021-05-30 17:05:51 | |||
10 | Zakazy ruchu - majówka Gdyby ktoś zapomniał przypominamy, ze majówka objęta jest zakazem ruchu dotyczącym ciężkiego (ponad 12T) transportu. | 2021-04-30 20:04:15 | |||
11 | Opłaty na sieci autostrad w zarządzie GDDKiA bez zmian Korzystanie z większości blisko 4269 km dróg szybkiego ruchu w Polsce jest bezpłatne dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Dotyczy to wszystkich dróg ekspresowych i dużej części autostrad. Przypomnijmy, że sieć autostrad w Polsce ma długość ok. 1712 km, a opłaty za przejazd pojazdami poniżej 3,5 tony ponosimy na odcinkach autostrad o łącznej długości ok. 712 km. Przejazd pozostałym blisko 1000 km autostrad jest bezpłatny. | 2021-02-16 17:02:18 | |||
12 | UE propozycje na pandemię 25 stycznia 2021 r. Komisja zaproponowała aktualizację skoordynowanego podejścia do swobody przemieszczania się. Na końcu artykułu link do strony z czasami oczekiwania na granicach w UE | 2021-01-31 19:01:02 | |||
13 | Wesołych Świąt eSpedytor składa najserdeczniejsze życzenia Świąt Bożego Narodzenia! Zdrowych, w tym roku przede wszystkim, wesołych i pogodnych Świąt życzymy wszystkim, ale szczególnie tym, którzy utknęli w trasie i nie mogą dotrzeć do domu na czas. Wróćcie szybko i bezpiecznie wprost pod choinkę! | 2020-12-24 13:12:10 | |||
14 | Nowy odcinek A1 oddany GDDKiA informuje, że gotowe jest już kolejne 8 kilometrów betonowej jezdni przyszłej autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Właśnie nowy odcinek, jeszcze nie w standardzie autostrady,oddano do użytku kierowców. | 2020-10-24 10:10:42 | |||
15 | Jak określić ile miejsca potrzeba do transportu mojego ładunku? To jak ocenić ilość/wielkość rzeczy, które będą transportowane jest zagadnieniem zastanawiającym wiele osób. Jeżeli więc planujesz transport ładunku, poniższe informację mogą Cię zaciekawić. | 2020-08-25 22:08:46 | |||
16 | A2 dłuższa o 15 km W piątek 14 sierpnia, około południa, kierowcy wjadą na autostradę A2 pomiędzy węzłem Lubelska a początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy ze starej DK2 pomiędzy węzłem Halinów a Mińskiem Maz. i skrócić czas przejazdu. Ponadto, kierowcy będą mogli korzystać z dwóch łącznic na węźle Lubelska w ciągu S17 relacji Siedlce - Lublin. | 2020-08-14 17:08:54 | |||
17 | Kierowcy będą pracować dłużej Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informuje, że Polska postanowiła wprowadzić tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasy pracy w stosunku do kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy i osób. | 2020-04-17 12:04:20 | |||
18 | Radosnych Świąt Wielkiej Nocy W tym tak trudnym czasie trzeba sobie przypomnieć, że nadchodzące święta są świętami NADZIEI. Będzie lepiej, czego wszystkim użytkownikom serwisu życzymy z całego serca. | 2020-04-09 11:04:59 | |||
19 | Kraje Unii zawieszają prawa związane z czasem pracy kierowców Coraz więcej krajów Unii Europejskiej zawiesza stosowanie wybranych przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. | 2020-04-01 22:04:03 | |||
20 | Czasowe odstępstwa od wymagań czasu pracy kierowców W związku z pandemią koronawirusa, Minister Infrastruktury informuje, że wprowadza się tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu pracy kierowcy w stosunku do kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy osób i rzeczy. | 2020-03-18 16:03:02 | |||
Zobacz wszystkie (1717) artykuły |
Utrudnienia i pogoda na drogach |
|
Czas oczekiwania na granicach |
7-5-2024 godz. 1
|
Kursy walut od dnia 2024-05-06 |
|
Święta w Europie do 5-08-2024 |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Ceny ON w Europie 28.12.2022 |
|
Reklama w serwisie |
Cennik reklam |
Partnerzy mili sercu |
|